Crowdfunding is zoals het woord al zegt een investering door de massa. Het idee achter crowdfunding is dat veel kleine bedragen uiteindelijk leiden tot een groot bedrag. Onderzoek toont aan de helft van de bij elkaar gebrachte gelden in een campagne komt van wat wij de eerste kring (‘inner circle’) noemen. Jouw intimi als het ware: familie en (goede) vrienden. Een kwart van het geld komt van vrienden van vrienden en van funders die affiniteit met jouw sport hebben. Tot slot komt gemiddeld een kwart van het geld van mensen die jou voordat de campagne startte nog niet kenden en jij hen ook niet. Ze kunnen liefhebber zijn van jouw sport maar het kunnen ook plaats- of streekgenoten zijn die op een andere manier aan jouw verhaal gebonden zijn.
Crowdfunding is geen kwestie van alleen online je laten zien, minstens zo belangrijk is het om “in real life” je boodschap zoveel mogelijk uit te dragen. Daarnaast geld het principe “Als je iedereen wil bereiken, bereik je niemand” ook voor crowdfunding. Voor iedere doelgroep gelden andere regels qua communicatie en moet je op een andere manier benaderen.
Dit is een overzicht van middelen die je in kunt zetten om je doelgroep te bereiken:
Campagne updates – korte blogs die je op je campagnepagina plaatst om extra informatie te geven, de funders te bedanken, je ervaringen van campagne voeren te delen, je sportresultaten te melden, etc.
Video – Naast je campagnevideo kun je overwegen om zelf aanvullende filmpjes te maken en die via YouTube, Facebook of Instagram te delen.
Twitter – Vooral geschikt om snel contact te leggen met je volgers, om hen te informeren en links naar updates, filmpjes of de campagnepagina te delen. Gebruik in een bericht een foto voor meer attentiewaarde. Reageer op mentions van volgers en probeer op een slimme manier hashtags te gebruiken. Let op, Twitter is bedoeld om conversaties te stimuleren, maak er gebruik van! Bijvoorbeeld, stel af en toe een vraag. Tussen de drie en tien berichten per dag kan prima op Twitter.
Facebook – Het beste is om een atletenpagina/fanpagina aan te maken. Deze kunnen mensen gemakkelijk liken en zo kun je onderscheid maken tussen jezelf als vriend en jezelf als sporter. Vooral geschikt om leuke foto’s, video’s of artikelen te delen over jou maar ook over onderwerpen die met jou te maken hebben. Zorg er voor dat mensen het interessant blijven vinden, deel ook interessante items van anderen. Een frequentie van drie tot vijfmaal per week is goed voor Facebook.
Instagram – Een snelgroeiende fotoapp. Deel opvallende, grappige, mooie beelden uit je leven als sporter. Voorzie de foto van een leuk filter en deel met behulp van minimaal twee en maximaal vijf hashtags. Drie tot vijfmaal per week posten.
Mail – Een goed mailbestand is nog altijd goud waard. Maak korte, pakkende teksten met een duidelijke ‘call to action’, ofwel zeg expliciet welke stap mensen kunnen zetten om jou te steunen. Gebruik de onderwerp balk om alvast duidelijk te maken wat er in de mail staat. Als je origineel wilt zijn, overweeg ook eens om een videomail te maken.
Online media – In veel sporten zijn er portals, fan forums en specifieke nieuws- en blogsites. Dat geldt ook voor Twitter en Facebook. Breng in kaart welke er in jouw sport zijn en bekijk hoe je daar onder de aandacht kunt komen.
Offline media – Denk aan de lokale en regionale huis-aan-huis en dagbladen, lokale radio, televisie en nieuwssites in je woonplaats. Ga na of je al contacten hebt die je hiervoor kunt benaderen. Bijvoorbeeld journalisten die je al eens hebben geïnterviewd.
Lokale sportorganisaties – Denk aan een eventuele topsport stichting of topsportcoördinatoren in je woonplaats of provincie. Zij hebben vaak informatiemedia als een nieuwsbrief of website waar je wellicht bericht op mag plaatsen.
Sportbond – Wil de bond helpen om je verhaal te verspreiden, zijn er mogelijkheden om hun kanalen te gebruiken?
Eén op één – Tot slot waar je ook komt tijdens je campagne, deel je verhaal met zoveel mogelijk mensen. De persoonlijke, individuele benadering werpt altijd vruchten af.
Om het bovenstaande verhaal in praktijk te brengen kun je jouw kennis toetsen aan de hand van de doelgroepmatrix. Met de doelgroepmatrix kun je voorspellen hoeveel geld je verwacht op te halen van welke doelgroep.
Hierbij is dus belangrijk:
Verdeel je achterban in doelgroepen
Hoeveel geld verwacht je per groep op te halen
Hoe trigger je de mensen uit die specifieke doelgroep om mee te doen?
Met welke communicatiemiddelen ga je deze doelgroep bereiken en hoe vaak ga je ze benaderen?
Denk hierbij niet alleen aan mail en sociale media als Twitter, Facebook of Instagram maar zeker ook aan offlinemiddelen als het bezoeken van ondernemers in je woonplaats, aan je oude verenigingen, aan je school of andere netwerken waarin jij of je familie en vrienden actief zijn. Door een indicatie te maken hoeveel geld je verwacht van iedere doelgroep kan er gekeken worden of het bedrag wat je via crowdfunding binnen wil halen ook realistisch is. De doelgroepmatrix is niet eenvoudig in te vullen. Toch loont het om een inschatting te maken per doelgroep hoeveel geld je denkt op te gaan halen.