top of page

Het basisprincipe van crowdfunding


Het basisprincipe van crowdfunding is waarde uitwisseling. Zodra je dit als sporter goed door hebt heeft je crowdfunding campagne een veel grotere kans van slagen. Of het nu om donatie van 10 euro of 1.000 euro gaat, er staat altijd een tegenprestatie tegenover. Dit kan fors uiteenlopen van een bedankje tot een sponsorcontract.

Ga voor jezelf na wat je mensen te bieden hebt, denk aan dingen die je goed af gaan, dat hoeft niet altijd direct met je sport te maken te hebben. Laat ze je sport beleven of neem ze mee naar een wedstrijd of training. Uit onderzoek blijkt dat de donateurs bij crowdfunding in de sport het belangrijk vinden om deel uit te maken van het succes van een sporter en dit ook al zien als een tegenprestatie.

Door givebacks aan je crowdfunding campagne toe te voegen stijgt de kans dat jouw campagne een succes gaat worden aanzienlijk. Wees creatief en probeer mensen te verrassen met originele, persoonlijke tegenprestaties. Belangrijk is dat de giveback gericht een behoefte van de doelgroep voorziet. Dit houd in dat je vanuit de doelgroepmatrix gaat kijken waar de doelgroep behoeften aan heeft. Zorg voor een opbouw waarin er interessante verschillen zijn die funders verleiden om een duurdere giveback te kiezen.

bottom of page