top of page
Zoeken

Waar begin 21ste eeuw crowdfunding vooral door artiesten, muzikanten, schrijvers en regisseurs werd ingezet, maken ondernemers en sporters voortaan ook gebruik van crowdfunding om aan hun investering te komen.

Bij crowdfunding maken veel kleine bedragen het mogelijk om het eindbedrag te halen. Hiervoor is er een grote groep geïnteresseerde nodig die in het project wil investeren. Mensen met affectie voor het project doneren. Meestal zijn dit vrienden, kennissen, collega’s, familie en mede sport beoefenaars. Om een grote groep mensen te bereiken is een goed verhaal nodig. Een verhaal waar mensen zich aan verbonden voelen en wat ze daarom verspreiden.

Met de volgende 4 stappen moet het jou lukken om met een crowdfunding campagne succesvol je doel bedrag binnen te halen;

Veel succes!


Het basisprincipe van crowdfunding is waarde uitwisseling. Zodra je dit als sporter goed door hebt heeft je crowdfunding campagne een veel grotere kans van slagen. Of het nu om donatie van 10 euro of 1.000 euro gaat, er staat altijd een tegenprestatie tegenover. Dit kan fors uiteenlopen van een bedankje tot een sponsorcontract.

Ga voor jezelf na wat je mensen te bieden hebt, denk aan dingen die je goed af gaan, dat hoeft niet altijd direct met je sport te maken te hebben. Laat ze je sport beleven of neem ze mee naar een wedstrijd of training. Uit onderzoek blijkt dat de donateurs bij crowdfunding in de sport het belangrijk vinden om deel uit te maken van het succes van een sporter en dit ook al zien als een tegenprestatie.

Door givebacks aan je crowdfunding campagne toe te voegen stijgt de kans dat jouw campagne een succes gaat worden aanzienlijk. Wees creatief en probeer mensen te verrassen met originele, persoonlijke tegenprestaties. Belangrijk is dat de giveback gericht een behoefte van de doelgroep voorziet. Dit houd in dat je vanuit de doelgroepmatrix gaat kijken waar de doelgroep behoeften aan heeft. Zorg voor een opbouw waarin er interessante verschillen zijn die funders verleiden om een duurdere giveback te kiezen.


Er zijn vier fases te erkennen bij crowdfunding:

  • Pre-Release: De voorbereiding is 80% van het succes. Een campagne die van tevoren goed is voorbereid, kan bijna niet misgaan. Naast het verhaal en de givebacks is het ook belangrijk om een goed communicatieplan op te stellen.

  • Release: De lancering is een bijzonder moment. Het is het eerste moment dat de campagne online gaat en je achterban ook daadwerkelijk kan doneren. Het is noodzaak om genoeg momentum gecreëerd te hebben in de voorbereiding zodat de campagne direct na de eerste dag over de 20% is. Social media-uitingen zijn belangrijk maar door een kick-off te organiseren is de betrokkenheid van je achterban groter en is de kans groter dat ze je gaan steunen in het behalen van je doel.10 dagen: Na 10 dagen lopen de meeste campagnes stil. Door gericht business clubs, je oude school of vereniging en fondsen en stichtingen te benaderen kun je de teller weer een boost geven. Daarnaast is het belangrijk om zoveel mogelijk mensen vanuit je sport te benaderen en doe je er verstandig aan om de platforms of ambassadeurs van je sport te vragen of ze jouw verhaal willen delen. Daarnaast kun je de media-uitingen die je gegenereerd hebt met je pre-release gebruiken om je achterban op de hoogte te houden. Op deze manier hou je de achterban op de hoogte en benader je ze niet steeds met dezelfde boodschap.

  • 4 weken: Het einde is bijna in zicht na 4 weken maar je campagne kan nog een boost gebruiken. In deze fase is het belangrijk om als sporter vanuit je waarde te communiceren. Deel de specifieke givebacks met je vooraf bepaalde doelgroepen en vraag ook je funders hun favoriete giveback te delen met hun achterban. Als vervolg op de kick-off kun je een groepje funders/ambassadeurs bij elkaar brengen door een leuke bijeenkomst te organiseren waar je bij elkaar komt om acties te bedenken voor de eindfase.

  • Eindfase: Erop of eronder! De urgentie van de donatie van een donateur ligt hoog in de eindfase. Ieder bedrag kan jouw helpen de eindstreep te halen. Deze urgentie moet ook duidelijk gemaakt worden met je achterban. Door de teller met je achterban te delen en op een ludieke manier de media op te zoeken kun je de teller de laatste boost geven. Daarnaast is het noodzaak dat je voor de laatste week een actie bedenkt waarmee je zoveel mogelijk mensen bereikt en ze aan zet om te doneren.

Een draaiboek kan je helpen om met het plannen van je crowdfunding campagne. Zorg ervoor dat je alle informatie die nuttig is voor het promoten van je campagne in dit draaiboek staat. Gebruik je doelgroepenmatrix om je draaiboek in te vullen. Beschrijf per week de activiteiten die je gaat ondernemen. Wat doe je wanneer? Wanneer ga je communiceren op sociale media, wanneer het persbericht, wanneer updates plaatsen, etc? Dat komt in onderstaand draaiboek te staan.

bottom of page